Tweemaal prijs op de AMMAs!

Tweemaal prijs op de AMMAs!

Nieuws om trots op te zijn: Roularta heeft twee bronzen trofeeën gewonnen op de prestigieuze Annual Masters of Media Awards (AMMAs) – en dat uit maar liefst 173 dossiers bij 46 bedrijven.

Media Sustainability Award voor #RoulartaCares

Roularta Advertising toonde zich in 2022 als een groene pionier in medialand. We zijn de eerste en enige regie die agentschappen en adverteerders de kans biedt om hun reclamecampagnes CO2-neutraal te maken. Die primeur hebben we mee te danken aan de ClimateCalc tool, waarmee de uitstoot betrouwbaar en onafhankelijk wordt gemeten, om ze vervolgens samen met Greentripper te compenseren via glokale boomplantprojecten in Europa en Kenia.

Els Michiels (Head of Product Management & Insights, Roularta Advertising): Ondertussen hebben talloze grote merken uit uiteenlopende sectoren ingetekend op dit initiatief, en zo samen de milieuimpact van hun reclamecampagnes enorm ingeperkt.”

Dat was niet de enige manier waarop we ons als een duurzame innovator hebben bewezen. Als eerste Belgische magazinespeler ontwikkelden we een duurzaam alternatief voor de plastic verpakking waarin magazines worden verzonden, de paperwrap, dat per 100.000 exemplaren 30 km plastic folie kan besparen. De innovatie zal in 2023 geleidelijk worden uitgerold, met Trends en Libelle vooraan in de rij.

Els Michiels: “Naast de geboekte winst op vlak van duurzaamheid, creëert de paper wrap ook een nieuw impactvol reclameformat. De omslag biedt ruimte voor één adverteerder, die bijgevolg zonder concurrerende artikels en campagnes onze abonnees kan bereiken.”

Ook de inspanningen van de Roularta redacties konden de AMMA jury overtuigen. In 2022 schreven de redacties in totaal 2.005 activerende artikels rond duurzame onderwerpen zetten ze eigen initiatieven op met maar liefst 263.457 actieve deelnames als resultaat. Een alom bekend voorbeeld is Maai Mei Niet van Knack/Le Vif, waardoor er dit jaar dagelijks 21 miljoen bijen kunnen eten.

Mediabrand of the Year Award voor Flair

Flair wist de AMMA juryleden dan weer te overtuigen met een complete rebranding die het magazine in één keer relevanter, scherper, jonger, diverser en kleurrijker maakte.

Margaux Vandamme (Product Manager, Flair): “Flair kan als geen ander taboes doorbreken, over prangende cases vertellen, en lezers inspireren. Zo bouwen we aan een gemeenschap van jongeren die van elkaar leren en waar elke stem wordt gehoord. Daarbij besteedt Flair extra aandacht aan onderwerpen die fans na aan het hart liggen, zoals duurzaamheid, inclusiviteit en selflove. Daarin zijn we doodserieus: we hebben bijvoorbeeld een dieetcampagne en het bijbehorende budget geweigerd en een anti-dieetpact gelanceerd, zodat we samen voor eens en altijd een einde kunnen maken aan de verpletterende invloed van diëten.”

Wat verder nog de doorslag gaf: Flair vormt de perfecte toegangspoort voor adverteerders die jonge vrouwen willen aanspreken – een erg gegeerde maar niet altijd makkelijk te bereiken doelgroep. Niet alleen heeft Flair absoluut de hoogste selectiviteit op vrouwen 18-44 (CIM 2021-22 Flair nationaal P+D: 38,54) en vrouwen 25-54 (CIM 2021-22 Flair nationaal P+D: 43,07), adverteerders kunnen daarbij ook rekenen op een groot bereik met onder andere 7 miljoen maandelijkse pageviews op flair.be en meer dan 600K volgers op sociale media.  

Margaux Vandamme: “Flair biedt adverteerders een unieke manier om in contact te komen met een jonger publiek. Storytelling is altijd onze sterkste troef geweest. Het is dan ook geen verrassing dat Flair de perfecte manier is voor adverteerders om via haar content in contact te komen met dat zeer gewilde jonge publiek. Als en alleen als we denken dat er een match is met ons merk en publiek, natuurlijk.”