Sportmarketing, de passionele meerwaarde voor merken

Het principe van sportmarketing is duidelijk: breng een grote groep mensen samen om hun passie te beleven en vestig hun aandacht op uw product of merk. Maar niet alle marketingcampagnes zijn even efficiënt of hebben evenveel effect.

Het sponsoren van sportoutfits (zoals voetbaltruitjes) is een ideale manier om uw merk in de kijker te plaatsen, maar het zet sportliefhebbers niet aan om info op te zoeken over uw merk of om één van uw producten te kopen. Hetzelfde geldt ook voor de schermen die gebruikt worden als achtergrond bij sportinterviews of banners tijdens sportevenementen: ze dragen bij tot merkbekendheid maar daar stopt het ook.

Als sportmarketing doelt op een stijgende verkoop en een verhoogde interesse in het merk, gebruik dan ‘warme’ kanalen. Dit zijn kanalen die concrete voordelen bieden aan sportfanaten zoals animaties tijdens een sportevent, een VIP meet & greet, een wedstrijd waar leuke prijzen te rapen vallen, cadeauboxen, … Magazines lenen zich bijzonder goed tot het aanboren van zulke warme kanalen.

Bijvoorbeeld, lezerswedstrijden scoren bijzonder goed in Sport/Voetbalmagazine. Het wedstrijdelement spreekt de competitieve kant van onze lezers en sportfanaten aan. Evenals staaltjes en inschrijvingsbonnen voor een exclusieve beleving levert de (hoofd)prijs een concreet, tastbaar voordeel op. Hoeveel ‘warmer’ kan een marketingkanaal worden?

Een online of offline campagne die ‘buzz’ teweeg brengt of die sportfanaten aanzet tot actie heeft dus veel meer kans op slagen dan een passieve, meer afstandelijke campagne zoals banners tijdens sportieve evenementen. Bind u niet alleen aan de passie van sportliefhebbers, maar geef hen een concreet voordeel, nodig die sportfanaten uit voor een exclusieve ervaring of zet hen aan om deel te nemen aan een wedstrijd waar ze in de prijzen kunnen vallen. Zo creëert u naast een passie voor de sport ook een passie voor uw merk.

 Bron: Space: Pulsar Sports Marketing, 2016